Verlichting van vitrine

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.
Gebruikersavatar
supernova
Berichten: 356
Lid geworden op: di 07 sep 2004 01:04
Locatie: Noord-Holland

Verlichting van vitrine

Bericht door supernova »

In mijn vitrine is het te donker 's avonds doordat ik maar 1 plafondlamp in m'n kamer heb. Nu wil ik verlichting in m'n vitrine maken. :idea:
De vitrine die ik heb is volledig van glas, maar heeft wel een houtplaat bovenop, daardoor komt er nu te weinig licht binnen.
Zouden spotjes in de bovenhoeken van de vitrine een goede optie zijn? Of belichten die alleen de bovenste planken (glasplaten) en blijven de onderste planken dan nog steeds donker?
Bestaan er misschien een klein soort tl-buisjes die mooi licht geven? Dan kan ik zo'n buisje aan elke plank hangen en krijgt elke verdieping evenveel licht.
Graag wil ik horen hoe jullie verlichting in vitrines hebben gemaakt en wat goede oplossingen zijn.
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

ik heb geen verlichting in mijn vitrine. Ten eerste omdat ik denk dat door de felheid auto's kunnen verkleuren. Ten tweede omdat door de warmte decals los kunnen laten. En ten derde omdat door die warmte ook stof gaat circuleren in je vitrine. Dit zijn echter puur theoretische redenen waarom ik nooit licht in de praktijk geprobeerd heb.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Je glazen planken laten dan wel licht door maar je auto's doen dat niet. Mijn vorige kast had 1 spotje bovenin en was onderin vrijwel donker. Bij mijn 2 nieuwe kasten heb ik ervoor gekozen helemaal geen licht te nemen omdat ik dat toch nooit aan deed en wat Jos zegt de mogelijke schade.

Tl licht zou ik iig niet willen gebruiken omdat dat veel te fel is. Bij de Ikea verkopen ze lampen die je op je vitrine zet en die naar voren hangen. Je vitrine wordt dan van voren verlicht (alleen weet ik niet of dat wel werkt). Of je vervangt de plafondlamp in je kamer door 1 waar verschillende spotjes op zitten en richt er 1 of 2 op je kast. Dit ongeveer:

Afbeelding
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Denk dat er eigenlijk wel veel opties zijn om een vitrine te belichten, ook zonder gevaren voor je modelauto's. Ik zelf heb dus een halogeen spot in de bovenste plank gemaakt en als je je vitrine een beetje vol hebt staan dan zie je de onderste planken inderdaad niet. Ik heb op elke plank ongeveer 2 a 3 auto's staan dus het licht komt bij mij wel op de onderste plank. Ook is het denk ik gewoon een kwestie van hoe zet ik de auto's neer.
TL verlichting kan zelfs ook nog wel een optie zijn. TL lampen hoeven niet fel te zijn namelijk, je kunt TL verlichting ook in andere "kleuren" wit bestellen. Denk hierbij maar eens aan aquarium verlichting. TL verlichting wordt ook niet zo warm als bijvoorbeeld een halogeen spot.
Wat je ook kunt doen is een spot vanaf ja plafond op je vitrine laten schijnen

Hier even een voorbeeld van mijn vitrine
Zal proberen er ook een foto van te maken bij nacht.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Vind halogeen i.d.d. ook veel te warm worden. Ik heb voor de volgende oplossing gekozen:
Veel lichtpunten, weinig wattage.
I.p.v. de 3 standaard glazen platen die erin zitten, er 4 stuks bijgezet.
Toen er 4 lichtpunten bijgemaakt. Achter iedere chromen strip zitten weer 2 naaimachinelampjes van slechts 7 watt. Omdat er zoveel lichtpunten zijn heb je aan heel weinig wattage genoeg, en is het licht toch goed verdeeld. Toch heb ik er nog een dimmer tussen gezet. Deze foto is genomen bij daglicht en dus staat de dimmer op vol vermogen. Normaal gesproken ( s'avonds dus ) staat hij de helft lager waardoor je een hele mooie lichtverdeling krijgt,...én wat belangrijk is: zogoed als geen warmte.

Afbeelding

Deze keer is de kast eens alleen met Jos Verstappen ingericht. Ik verander het regelmatig omdat ik maar één zo'n kast heb ( + een kleinere wandkast ), en niet alles tegelijk kan etaleren helaas. ( ik heb de foto niet al te groot willen maken i.v.m. de laadtijd, vandaar de onscherpte ).

Afbeelding
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Ricardo schreef:Ook is het denk ik gewoon een kwestie van hoe zet ik de auto's neer.


Idd. Maar ik denk dat er weinig zijn die de luxe van ruimte kennen. :D Maar er hoeven nog maar 4 Bond wagens uit te komen en jij bent ook aan de beurt ;)


Matt Modelautos schreef:wat belangrijk is: zogoed als geen warmte


Idd warmte is dodelijk, maar ook uv straling. Ik houd bv de zon zoveel mogelijk van mijn modellen af. Vooral in de zomer gaan mijn gordijnen dicht voor de zon vrij spel krijgt. Naast dat het beter is is het ook koeler, dat is dan weer lekker voor mij. :mrgreen:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
BU
Berichten: 950
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:17
Locatie: Mierlo, Noord-Brabant, NL
Contacteer:

Bericht door BU »

Vooral in de zomer gaan mijn gordijnen dicht voor de zon vrij spel krijgt.



Ik doe het nog handiger.... Ik heb mijn kast (boekankast, dus houten wanden) gewoon een kwart slag gedraaid, dan staat hij met de acherkant tegen de muur van het raam, dus kan de zon er met geen ene mogelijkheid bij! En ik heb gewoon een spotje (1 van de drie die in een aan me plafond hangen :) ) op de kast gericht... Maar ik heb echt nergens problemen mee hoor....


BU
Gebruikersavatar
supernova
Berichten: 356
Lid geworden op: di 07 sep 2004 01:04
Locatie: Noord-Holland

Bericht door supernova »

Bedankt voor jullie tips. Vooral de oplossing van Matt vind ik erg stijlvol. :thump_up:
En over verkleuring van je modellen door zonlicht heb ik nog nooit nagedacht ( :oops: ), maar m'n vitrine staat gelukkig ook niet veel in de volle zon.
Gebruikersavatar
DeProfessor
Berichten: 109
Lid geworden op: do 09 okt 2003 14:27
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door DeProfessor »

Leuke ideeën hier! Komen goed van pas, aangezien ik zelf binnenkort een nieuwe vitrine ga aanschaffen. Eén van de opties erbij is een lichtrail met halogeenspotjes, maar die ga ik zeker maar links laten liggen (scheelt ook weer >100 euro). Ik ben (wederom) onder de indruk van de inventiviteit van Matt, je vitrine ziet er echt schitterend en inderdaad stijlvol uit! Aangezien mijn vitrine zeer waarschijnlijk een ondiepe wandvitrine zal worden, heb ik de ruimte niet voor zoiets, maar met wat spotjes in het nabij gelegen plafond wordt het vast ook mooi (zoals op de foto in St. Paul's post).

Matt Modelautos schreef:Normaal gesproken ( s'avonds dus ) staat hij de helft lager waardoor je een hele mooie lichtverdeling krijgt,...én wat belangrijk is: zogoed als geen warmte.


Ik ben nog wel erg benieuwd hoe je vitrine er in het donker uitziet Matt, zou je daar misschien nog een foto van kunnen maken? Dan is het ook beter in te schatten hoeveel licht de lichtconstructie precies geeft, aangezien je erbij zegt dat de dimmer dan lager staat.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

DeProfessor schreef:
Matt Modelautos schreef:Normaal gesproken ( s'avonds dus ) staat hij de helft lager waardoor je een hele mooie lichtverdeling krijgt,...én wat belangrijk is: zogoed als geen warmte.


Ik ben nog wel erg benieuwd hoe je vitrine er in het donker uitziet Matt, zou je daar misschien nog een foto van kunnen maken? Dan is het ook beter in te schatten hoeveel licht de lichtconstructie precies geeft, aangezien je erbij zegt dat de dimmer dan lager staat.


Foto komt eraan, maar heb vanmiddag een behoorlijk feestje gehad, en lijkt me dus verstandiger dat dat tot morgen moet wachten. :mrgreen:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

DeProfessor schreef:Ik ben nog wel erg benieuwd hoe je vitrine er in het donker uitziet Matt, zou je daar misschien nog een foto van kunnen maken? Dan is het ook beter in te schatten hoeveel licht de lichtconstructie precies geeft, aangezien je erbij zegt dat de dimmer dan lager staat.


Natuurlijk kan dat. :D
Alleen was het niet zo simpel om er een beetje een redelijke foto van te maken, heeft dus even een paar daagjes geduurd.

Afbeelding
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Heel mooi Matt, je kan er wat van! :worshippy:
BU
Berichten: 950
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:17
Locatie: Mierlo, Noord-Brabant, NL
Contacteer:

Bericht door BU »

Zozo....erg sfeervolle kast zeg! Erg netjes Matt :worshippy:


BU
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bart »

Zeer fraai uitgevoerd Matt :thump_up:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Lijkt echt mooi zo die verlichting.
Plaats reactie